torsdag 29. mars 2012

Jeg er ikke veldig praktisk anlagt.

Jeg har tilbrakt mye tid på sykehus i det siste - som sykebesøk, men det er et par utfordringer, som vanlig.

Det første som møter meg når jeg kommer inn dørene på sykehuset er en lapp om NOVO-VIRUS, etterfulgt av femti dispensere med antibac. Allerede her blir det trøblete for meg. På lappen står det at man ikke må gå inn på avdelinger der det er pasienter med dårlig immunforsvar. HVORDAN vet jeg om jeg ikke møter en pasient med dårlig immunforsvar, mens jeg har en hel garde med gale magebakterier på skulderen??

Jeg tar godt med antibac på henda, bader i det, det skal hvertfall ta to min å luftørke spriten.

Jeg setter meg i sofaen og venter på at mamma og mormor skal komme ned med beste fra 12. etasje. Jeg tar jo selvfølgelig ikke heis, kroppen og hodet mitt er ikke veldig praktisk anlagt. Jeg sitter foran tre heiser som plinger, går opp og ned opp og ned. De stopper ikke en eneste gang. Nedtur. Klokken er tre og besøkstiden starter plutselig står det trædve stykker som skal inn i èn heis. Jeg får jo åndenød av å se på galskapen.

Det kommer ei dame ut av heisen, gulhvit i huden. Jeg ser at denne er ikke stødig og ser hun vandrer mot toseter sofaen jeg sitter i. Det eneste jeg klarer å tenke er at " du kan ikke dø her ved siden av meg, det vet jeg ikke om jeg takler." Hun deiser ned i skinnsofaen og snur seg mot meg med et tomt blikk og sier : Det er rart, føles akkurat som om jeg er litt full? Jeg svarer at: Ja da er det jo best å bare sitte litt da, ja.

Jeg sitter med hjerteklapp og håper at heisen med mormor, beste og mamma kan komme så jeg kan slippe å ha ansvar for et dødsfall. PLINGDING sier det og det tyter ut tyve mennesker av heisen som ikke rommer mer enn 7 stykker. Beste løfter opp bena og mormor triller han ut av heisen. - Vi går og setter oss i kantina og kjøper en kaffe og noe kjeks.

Beste har en saltvanspose hengende i veneflon til hånda, med en altfor lang ledning som hele tiden henger seg fast i rullestolen, og med bestes rykninger får jeg brekninger langt ned i tærne. jeg prøver til en hver tid å ha ledningen fri og kniper øynene i tilfelle han skulle nappe ut veneflonen.

Mormor tilbyr meg en kjeks. Trøbbel nr 3. Jeg tar en kjeks til munnen, kjenner antibac stanken på 10 cm avstand. Og kaster omtrent kjeksen avgårde. " Helvette,jeg badet jo henda i antibac i stad, jeg kan jo ikke putte henda i munn da.!" , men jeg tar meg sammen og putter den i meg. Og overser eventuell prikking i leppene, svimmelhet og brekninger. Og at jeg er på et sykehus har jeg ikke i tankene engang.

Jeg sitter med nesa mot to heiser som heter "Reservert for sengetransport" Jeg ser heisen vandrer nedover, PLING sier det og de to gule metalldørene smeller opp og jeg ser for meg at det kommer trillende ut en mann som nettopp har møtt en trailer på sykkel, og som må trilles ut i vestibylen, over plenen og til luftambulansen. Jeg kneip øynene og holdt ledningen til beste fri. - Det kom bare en mann med skinnveske småjoggende ut av heisen. Magen kan slippes ned dit den skal være, jeg tørker hendene mine på en serviett og tar meg en kjeks til.

Vi går opp med beste, jeg tar meg to dusj med antibac, lar de lufttørke og tenker litt på om det er farlig å ta det for ofte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar