fredag 24. august 2012

En første reise ( tekst fra 2009 cirka)

Jeg hadde aldri flydd før, dette skulle bli min første tur. I to og en halv time skulle jeg sitte fastspent til et sete fastklemt mellom to familiemedlemmer. Om jeg ikke visste at jeg hadde klaus fikk jeg vertfall vite det nå.

Jeg skulle til Ungarn, for å oppsøke min slekt og for å oppleve annet enn lierskogen. Spent er man jo så klart, men jeg turte ikke kjenne på om jeg var redd. Vi dro til flyplassen, og jeg dro kjensel på god gammaldags tåke. Jeg ble med en gang litt Elling og tenkte at det bare var fordi det var jeg som skulle ut på tur for en gangs skyld. Tåken viste seg å være ubetydelig for Norwegian, men ikke for meg.

Etter en time med venting og stepping var vi klare til å gjøre vår entre på flyet, et lite sekund følte jeg at jeg var på vei til Kreta, til krittvite strender, der folk rundt meg snakket om all den billige rødvinen og røyken man kunne få kjøpt før vi dro.

Jeg er en person som observerer, først og fremst skumle mennesker. Der er det mye å gå etter. Før boardingen er det mye rart, veldig mye rart. Faktisk følte jeg en slags trygghet etter at jeg hadde kommet meg gjennom kroppsvisiteringen og funnet ut hvor vanskelig det var å få med en flaske vann og eventuell narkotika i håndbagasjen.

Vel inne på flyet fikk jeg gjennomgang av sikkerhetsrutinene, kunne de ikke vente med disse til slutt?

Skiltet om setebelter ble skrudd av. Alle reiste seg opp likt, alle måtte på do, og alle måtte hente noe i håndbagasjen over setene. Vær så snill, sett dere! Selv om det skiltet går av trenger vi ikke utfordre skjebnen.

Flyturen gikk bra, flaks som jeg hadde. Selv om jeg var engstelig og spent helt til jeg skulle hjem igjen. Jeg kan nesten ikke huske noe av det jeg gjorde i Ungarn, annet enn at jeg syket meg opp til å ta flyet, og aat heisen jeg stod i på hotellet stoppet og at den gale damen i heisen ikke slapp meg ut tidsnok, slik at jeg holdt på å rappe til henne.

Men ellers, kan vi kalle det en fin tur - det var'a i hvertfall en tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar